Wednesday, June 29, 2016

Filled Under:

Wanita Ini Dedah 5 Tips Yang Buat Ramai Suami Isteri Cakap WOW !!!

BERCERAI Sebab Wang. Wanita Ini Dedah 5 Tips Yang Buat Ramai Suami Isteri Cakap WOW !!! | OLEH FB AIZIERA SUKMAN (LINK). Semasa saya belajar di luar negara dahulu banyak ilmu yang saya pelajari dari rakan2 sebaya dan guru2. Mereka tiada peperiksaan tetap di peringkat rendah & menengah seperti kita di sini cth UPSR, PMR , SPM dsb. Saya kagum dengan rakan2 sebaya saya yang waktu itu berumur 9 tahun sudah memiliki pengetahuan umum yang cukup banyak spt berapa planet di galaksi, apa nama setiap ibu negara yang ada di dunia, gunung tertinggi di dunia, sungai terpanjang , siapa Presiden negara dsb.
1
Apa yang boleh saya simpulkan ialah mereka ini selalu mengaplikasikan apa yang mereka pelajari, walaupun satu ilmu shj di sekolah.
Di sini saya ingin kongsikan beberapa tips yang saya pelajari baru2 ini tentang pengurusan kewangan. Tetapi apa yang menariknya topik ini lebih menjurus kepada pengurusan kewangan antara suami isteri. Usah pandang remeh tentang perkara ini kerana saya baru baca di suratkhabar antara punca utama suami isteri bercerai disebabkan masalah kewangan.
Sila share jika ia bermanfaat kepada anda dan rakan2 anda.
| Tips Bicara Kewangan Dengan Pasangan Anda |
1. Buatkan Ia Suatu Kebiasaan
—————————-
Bicara perihal kewangan adalah perbincangan berterusan, jadi luangkan suatu masa yang tetap untuk perbincangan itu. Mungkin buat pemeriksaan ringkas tentang bajet setiap bulan, dan luangkan masa untuk perbincangan yang lebih panjang setiap enam bulan. Bila kita tahu tentang tarikh-tarikh penting ini terlebih dahulu, kita tidak akan terkejut atau tidak bersedia apabila tiba masanya.
2. Suasana Yang Sesuai
-———————
Seperti mana perbualan penting yang lain, pastikan anda sudah cukup bersedia untuk menjadikan sesi itu sesi yang bermanfaat. Carilah tempat yang senyap, tanpa gangguan, dan ketika anda dan pasangan anda berada dalam keadaan tenang dan fokus. Misalnya, waktu santai hari Ahad adalah lebih ideal daripada masa anda berdua kepenatan selepas seharian bekerja.
3. Sikap Terbuka
————–
Lazimnya, kita memang akan ada perasaan kurang senang dengan situasi kewangan kita. Ketepikan segala perasaan negatif (malu, risau, ragu-ragu) dan fokus dalam kemajuan dalam perbincangan. Berfikirlah secara rasional dan ingatlah bahawa tujuan utama perbincangan ini adalah untuk mengelakkan ketegangan pada masa hadapan.
4. Tentukan Objektif
——————
Pastikan objektif sebelum memulakan perbincangan. Apa yang anda ingin capai? Mungkin anda dan pasangan anda akan memulakan hidup bersama dan perlu memikirkan tentang sewa rumah dan bil TV kabel. Atau mungkin anda akan menimang cahaya mata dan sedang cuba untuk memuatkan penjagaan anak dalam bajet anda. Apa pun matlamat anda, kumpul semua maklumat yang diperlukan terlebih dahulu untuk membuat keputusan bersama.
5. Tanya Soalan
————–
Bicara kewangan haruslah dijadikan perbincangan dua hala. Mulakan dengan persoalan dan kedua-dua pasangan memberi respon kepada soalan-soalan utama. Beberapa soalan lazim: Apa yang ingin kita kecapi dalam masa lima tahun akan datang? Adakah bajet kita munasabah dan realistik? Kita lebih suka berbelanja untuk aktiviti atau barang-barang? Apakah matlamat kewangan terbesar kita untuk tahun ini? Ada apa-apa keputusan besar yang perlu dibuat dalam masa terdekat yang perlu kita bincangkan?
Selalu praktikkan tips ini agar ia menjadi perkara kebiasaan untuk anda.




0 comments:

Post a Comment