Sunday, May 29, 2016

Filled Under:

Lelaki Ini Kumpul 20kg Kotak & Kertas Recycle. Apa Yang Diperolehinya Buat Ramai TERKEJUT !!!

Lelaki Ini Kumpul 20kg Kotak & Kertas Recycle. Apa Yang Diperolehinya Buat Ramai TERKEJUT !!! | Seperti yang diceritakan oleh FB Tuan Mohd Huzaifah Muntalip (LINK). REUSE REDUCE RECYCLE. Projek yang saya dan Nang Juniza Nik Zahari buat dengan anak-anak alhamdulillah telah buahkan hasil. Projek ni bermula apabila anak-anak banyak sangat guna kertas. Lepas buat coloring dan lukis-lukis, buang. Sebulan ada la dekat 2 rim kertas a4 kot depa abiskan.
1
Then, satu hari isteri yang saya sayangi ni sarankan supaya kami buat recycle. Menarik jugak. Boleh ajar anak-anak tentang recycle dan save the environment. Kami pun buat la satu kotak besar untuk letak kertas-kertas atau kotak yang boleh recycle. To our surpise, on average 20kg kertas dan kotak berjaya dikumpul di rumah dalam tempoh sebulan. (Banyak kan? Cubalah korang mesti terkejut jugak)
Isnin lepas telah menyaksikan 24kg barang2 recycle dihantar ke pusat recycle. Teka berapa RM dapat ?
.
.
.
.
.
.
.
.
RM6 ja…
TAPI
The lesson that we teach our kids are priceless. We are khalifah of Allah. We want to save the environment. It is long term project. Really.
FB Tuan Mohd Huzaifah Muntalip (LINK)
Be the change you want to see in the world
_________________________________
2
Kotak yang kami buat. Simple je. Buat dari bahan yang ada kat rumah. Then kami ajar anak-anak kertas dan kotak masuk dalam ni.
3
Hasil pengumpulan kami dan anak-anak.
4
Di pusat recycling Environment Idaman Alor Setar.
5
Selfie sat. Hehehe.
6
Bayaran yang diperolehi.
7
Harga barangan recycle yang ditawarkan oleh Environment Idaman. Ada member kat Selangor kata harga ni sangat mahal. Best.
Siapa Mohd Huzaifah Muntalip ni? Beliau berumur 32 tahun dan mendapat lulusan akademik dari University of Minnesota USA (degree) dan dari University of Sheffield UK (master). Beliau merupakan aktivist yang banyak terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan. Beliau mendapat tarbiah Pertubuhan IKRAM Malaysia dan merupakan pengasas kepada Projek Al Fitrah (LINK). Projek Al Fitrah merupakan satu projek yang mengumpulkan sukarelawan-sukarelawan yang mahu jadi baik dan suka berbuat baik bagi membantu masyarakat. Projek pertama mereka adalah Tuisyen Al Fitrah iaitu tuisyen percuma yang membantu anak-anak kampung di Kedah.




0 comments:

Post a Comment